Case - Aanpak rentabiliteitsproblemen bij cateringbedrijf.
- Frank Vanmeenen
- 13 feb 2023
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 22 jan 2024

Een familiaal cateringbedrijf bevond zich in moeilijkheden omwille van een diversiteit aan oorzaken, deels van organisatorische aard, deels door een niet mee evolueren met de omgevingsomstandigheden.
Bestaande situatie:
Bedrijf geraakt in financiële moeilijkheden door een scheefgegroeide situatie tussen hoge kosten, slecht draaiende verkoop en niet vinden van nieuwe klanten en te lage winstmarges.
Aanpak:
Analyse: Uit een grondige analyse van de oorzaken van de financiële moeilijkheden werden volgende zaken gedetecteerd: te hoge kosten, lage verkoopcijfers en onvoldoende winstmarges. Een bevestiging van het vermoeden.
Kostenreductie, onder meer door een slimmere keuze van leveranciers, het aankopen van producten met bulkkortingen en het implementeren van meer efficiënte processen.
Diversifiëring: Het aanbieden van nieuwe diensten en producten om inkomsten te verhogen én te diversifiëren.
Nieuwe marketing aanpak: Verbeteren van de marketing- en verkoopstrategieën om meer klanten aan te trekken en meer verkoop te genereren via de sociale media en optimalisatie van de website ivm SEA en SEO.
Resultaat:
Het bedrijf en de medewerkers hebben een nieuwe dyamiek gevonden, en zijn op vandaag weer winstgevend.
Comments